PhDr. Vojtěch Hadraba nar. 1948, prožil dětství v Brně. Na gymnázium chodil v Novém Městě na Moravě, pak studoval pedagogiku a psychologii na filozofické fakultě UK v Praze, promoval v roce 1973. V letech 1975 – 1977 prodělal výcvik v rodinné psychoterapii, v r, 1982 složil rigorózní zkoušku, v r. 1986 specializační zkoušku v klinické psychologii a v r. 1999 v systematické psychoterapii.
Krátce učil na Pedagogické škole v Prachaticích a od r. 1975 pracoval sedm roků jako psycholog, později vedoucí psycholog v Pedagogicko psychologické poradně v Teplicích. Zde se věnoval mj. otázkám školní zralosti dětí, vytvořil systém diagnostiky dětí předškolního věku ohrožených školním selháváním a metodicky pomáhal učitelkám v tzv. vyrovnávacích třídách, které byly pro tyto děti na teplickém okrese postupně otevírány. Podílel se rovněž na sestavení psychodiagnostické baterie pro vyhledávání dětí s nadáním pro matematiku, kterým pak byla věnována další pedagogická péče.
Nepravidelně vyučoval pedagogickou a vývojovou psychologii na PF UJEP v Ústí nad Labem, zde vyučoval rovněž v semináři psychologie zdravotního postižení v rozšiřovacím studiu speciální pedagogiky. Osmnáct let externě pracoval jako rodinný terapeut v tehdejší Manželské a předmanželské poradně v Teplicích. Zde založil také terapeutickou skupinu dětí rozvádějících se rodičů a pracoval rovněž s rodinami, které přijaly dítě do náhradní rodinné péče. V osmdesátých a devadesátých letech působil jako soudní znalec, zejména u případů násilí na dětech.
V roce 1982 přijal místo psychologa v teplické dětské lázeňské léčebně nervových chorob Nové lázně, kterou vedl významný rehabilitační odborník, dlouholetý předseda Sekce DMO při Československé lékařské společnosti MUDr. Zbyněk Novotný. Dr. Hadraba se v léčebně intenzivně věnoval neuropsychologické diagnostice a psychoterapii dětí i jejich rodičů, vykonával přitom funkci vedoucího výchovy zdravotnických pracovníků, pomáhal organizovat volnočasové sportovní a kulturní aktivity dětských pacientů, vedl divadelní kroužek. V léčebně spolupracoval také na zhotovení několika videofilmů z kulturních a sportovních aktivit dětí s postižením, pořádaných léčebnou Nové lázně. Filmy byly použity i jako součást kazuistiky o sedmileté intenzivní psychologické péči u dívenky po těžkém úrazu mozku k specializační zkoušce z klinické psychologii a byly poté využívány Institutem pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze v předatestační přípravě dětských lékařů.
Pomáhal také s tvorbou koncepce společnosti Arkadie s komplexní péčí pedagogickou, sociální, rehabilitační i pracovní pro rodiny s postiženými dětmi a dospělé s postižením. Několik roků byl externím spolupracovníkem teplického Speciálně pedagogického centra a školním psychologem speciální školy Arkadie. Je zakládajícím členem Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí, kde také dostal dvakrát nejvyšší rodičovské ocenění Velký klíč k dětským srdcím. Stál rovněž u zrodu TJ zdravotně postižených Nola, kde působil v prvních letech Jako metodik a cvičitel plavání, lyžování a vodní turistiky. Založil tradici vodáckých putovních táborů pro děti zdravotně postižené a sociálně znevýhodněné a školil studenty pro tyto tábory. Vedl více než dvě desítky těchto táborů na Lužnici a Berounce, v roce 1991 a 1992 vyjel s dětskými hendikepovanými vodáky a zkušeným týmem spolupracovníků na peřejnaté norské řeky. Výrazný nápis na bocích autobusu Water camp for disabled children from Czechoslovakia to Norway vyvolával v Norsku tehdy obrovské sympatie a solidaritu. Vzhledem k tomu, že jen velmi obtížně hledal lékaře pro další norská dobrodružství, přesněji řečeno, už žádného dalšího nenašel, vydal se s dětmi v letech 1994 a 1995 na řeky Rakouska a Slovinska. Zde vznikal i film Jiřího Dorazila a Zuzany Škrobové Máme na to, aneb báječná dobrodružství na suchu i na vodě, který získal několik ocenění, uvedla ho i ČT 2.
Vedle vodáckých aktivit organizoval i velice oblíbené běžkařské týdenní pobyty pro děti s hendikepem. Na Kvildě prožil jako cvičitel týden nejen s nevidomými dětmi, ale i dvěma nevidomými cvičiteli, na Pradědu absolvoval cvičitelský kurs s tělesně postiženými závodníky z Rakouska, Polska, Československa. S jednonohým Michalem Starkem, tehdejším účastníkem kurzu, skvělým sjezdařem a cyklistickým mistrem světa v hodinovce, medailistou zimních i letních paralympijských her uskutečnil pak v Harrachově týdenní výcvik pro hendikepované děti na běžkách i na sjezdovkách. V osmdesátých letech přivedl vedle dětí tělesně postižených i nevidomé běžkaře do Krušných hor a s pomocí trenérů TJ Lokomotivy Teplice a členů Horské služby zorganizoval s dalšími nadšenci z NOLY a pražské školy pro nevidomé regulérní dětské závody. Nevidomá patnáctiletá dívenka, pozdější medailistka z běhu na 1500 m na paralympijských hrách v Barceloně, notně zaskočila svého vodiče svým svižným tempem.
Deset roků působil ve výboru Sekce dětské mozkové obrny při Československé a České lékařské společnosti. Hojně přednášel na republikových i mezinárodních konferencích Sekce dětské mozkové obrny, kde se scházeli rehabilitační odborníci, neurologové, pediatři, speciální pedagogové a posléze i rodiče postižených dětí.
V letech 1995 až 2012 provozoval samostatnou ordinaci klinického psychologa a organizoval kazuistické semináře pro klinické psychology v rámci celoživotního vzdělávání. Nepříliš často publikuje odborné texty, pro děti píše pohádky a pro kamarády povídky a příběhy z dobrodružných výprav. Rád lyžuje, jezdí na motorce a na kole, s kamarády obešel po hranicích Česko pěšky i na běžkách a po desítky let zjara vyráží s přáteli na řeky alpských zemí, Slovenska a Balkánského poloostrova.
Na gymnáziu pracuje od roku 2014, poskytuje psychologickou péči studujícím, zaměstnancům školy i rodičům, občas přednáší studentům psychologickou tématiku, zejména k otázkám zvládání náročných životních situací, posilování odolnosti vůči zátěži. Na školním webu pravidelně informuje o aktuálních termínech psychologické péče. K návštěvě psychologa není třeba žádného doporučení. V krizových životních situacích je možno sjednat mimořádného setkání s psychologem, pouze telefonicky, tel. 722 588 364. Pracovna psychologa je v budově B, ve druhém poschodí, kabinet P.
Pro děti a kamarády píše pohádky, povídky a vzpomínky z dobrodružných cest.
Hadraba: Moji učitelé - text o půlstoltí kariéry psychologa a hlavně o osobnostech, které ho významně ovlivnily.
V pátek 14. března jsme zakončili 5. ročník Studentské konference přehlídkou inspirativních prezentací v kině Květen. Podívejte se na fotografie všech vystupujících.
Ing. Jakub Mráček
15.03.2025 17:40
© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz