17. dubna 1966 se poprvé konal nejznámější organizovaný turistický a dálkový pochod v Česku Pochod Praha–Prčice.
31.01.2022 1 585 Ing. Jakub Mráček
680, tj. 80 % našich žáků dnes dostává vedle pololetního výpisu z vysvědčení také list s formativním hodnocením. Jak ho číst, k čemu ho použít a jak na něj reagovat, čtěte dále.
Vážené studentky, vážení studenti, vážení rodiče,
Mnozí z vás dnes dostáváte k výpisu z vysvědčení přílohu. Protože se na naší škole jedná o novinku, cítíme potřebu vysvětlit, oč vlastně jde.
K formativnímu hodnocení přistoupila asi polovina sboru jako k dalšímu kroku v promýšlení efektivní zpětné vazby. Zcela záměrně jsme se zaměřili na tzv. „měkké dovednosti“, jako je komunikace, zodpovědnost, týmová spolupráce, pečlivost, a na přístup ke studiu. Na listu s hodnocením, pokud na něm máte více než jedno, je tak vidět vnímání práce žáka různými učiteli. Na druhé straně má většina také vysvětlení, co se jednotlivými kompetencemi rozumí. Pokud na Vašem listu vysvětlení chybí, je to čistě z prostorových důvodů – přečíst si ho můžete níže.
Hodnocení je pojato formativně – jeho cílem není vynášet definitivní soud, ale nabídnout zpětnou vazbu, se kterou můžete dál pracovat. Relevantní otázky nad dokumentem jsou třeba „Proč mě dotyčný učitel vnímá zrovna takhle?“ „Jaká konkrétní zkušenost vedla učitele k napsání zrovna tohoto?“. Zpětnou vazbu můžete brát i jako podnět k rozhovoru s učitelem.
Smyslem formativního hodnocení je vás povzbudit a motivovat. Pokud výstup jako příliš motivační nevnímáte, prosím, promluvte si s učitelem určitě.
Hodnocení v měkkých dovednostech předáváme také proto, že pro mnohé to může být zajímavá příloha k žádostem o stipendia, stáže nebo třeba budoucí práci. V takových životních situacích je skvělé, když dotyčný může vidět, jak vás viděli vaši učitelé.
Přestože jsme na této podobě hodnocení pracovali v týmu učitelů několik měsíců, jsme si vědomi, že nejde o dokonalé, plně srozumitelné hodnocení. Prosíme proto o zpětnou vazbu, která nám tento nástroj pomůže vylepšit. Na její vyplnění je tento týden (do 6. 2. včetně), najdete ji po přihlášení do školního účtu na https://forms.office.com/r/DUigcxbBBF.
Ing. Jakub Mráček
Plní domácí úkoly
Zadanou práci dělá úplně a včas. Obvykle nezapomíná; má přehled, jak a kde je práce zadávána.
Nosí pomůcky na hodinu
Na hodině obvykle má potřebné pomůcky (učebnice, tabulky, šablony, kalkulačku, atd.) v přijatelném stavu.
Pečlivě spravuje své portfolio
Týká se pouze předmětů, ve kterých se s portfoliem pracuje. Žák si nové položky zakládá průběžně, systematicky je zařazuje, materiály má úplné a přehledné. Portfolio je pro něj/ni prostředek učení, nikoli jen sběrná archivní složka.
Chová se dospěle a zodpovědně
Žák si je vědom/ý svých práv i povinností. Respektuje domluvy v rámci třídy i s učitelem, pokud ne, vyvodí z toho pro sebe důsledky a přijme je.
Projevuje zájem o předmět
V rámci předmětu je proaktivní: dělá dobrovolné úkoly, účastní se soutěží a projektů, dohledává si informace, nabízí svou participaci na výuce (vedení skupinové práce, referáty nebo aktivity v hodině).
Komunikuje s učitelem
Žák reaguje na učitelovy otázky, ví, co je předmětem zájmu. Nemusí nutně znát správnou odpověď, ale nebojí se o tom mluvit, požádat o pomoc nebo opětovné vysvětlení.
Na hodině je pozorný/á
Žák vnímá, co se v hodině děje, je duchem přítomný, nerozptyluje se (telefonem, hovorem se spolužáky apod.) nebo se nevěnuje jiné činnosti (práce na jiný předmět, kreslení atd.)
Zvládá se vyjadřovat před ostatními
Dokáže stručně vysvětlit před skupinou spolužáků svůj postoj nebo odpovědět na otázku. Není bázlivý/á a plachý/á.
Aktivně pracuje ve skupině
Zapojuje se do práce ve dvojici nebo větší skupině, nespoléhá se jen na práci druhých.
Pracuje systematicky
Dokáže si rozvrhnout a zorganizovat práci, rozliší podstatné a prioritní úkoly před nepodstatnými a neurgentními. V přípravách, zápiscích a učebních pomůckách má pořádek a systém.
Vhodně reaguje na různé situace
Žák adekvátně svému věku dokáže vyhodnotit sociální situace, jako je potřeba omluvy, pozdní příchod, přijetí chyb druhých, pomoc ostatním, pokud ji potřebují. Na situaci vhodně reaguje.
Přijímá zpětnou vazbu
Zpětnou vazbu vnímá jako podnět k sebereflexi, ne jako útok. Uvědomuje si subjektivitu pohledů na sebe sama. S podněty dále pracuje a snaží se své slabé stránky zlepšit.
© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz