Logo Ústecký kraj

22. dubna 1947: Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund vyjeli od Aeroklubu v Praze na výpravu přes Afriku do Jižní Ameriky.

Několik tipů k přípravě na poslední chvíli

01.04.2025 160 RNDr. Zdeněk Bergman

Několik tipů k přípravě na poslední chvíli

V dubnu 2025 čekají desetitisíce deváťáků první zásadní testy jejich života, přijímačky na střední školy. O pár dnů později se na testy CZVV vypraví i páťáci, u kterých naštěstí zase o tolik nejde. Zde jsou tipy, co před zkouškami dělat.

Zkuste si nejprve ještě jednou napsat celý test z matematiky i češtiny. Nemusíte ho psát v časovém limitu, jde o to, abyste ho opravdu celý ještě jednou absolvovali. A pak si ho pořádně sami, s rodiči, s kamarády či s lektory projděte.

Nejlepší je mít na to opravdu hodně času a projít si oba testy dopodrobna, ideální bude třeba poslední víkend před přijímačkami. V sobotu čeština, v neděli matematika – nebo naopak.

Najděte si své silné stránky a zároveň i ty slabé, zkuste si opravdu pečlivě zjistit nejen to, kde jste měli chyby, ale jaký byl správný postup a zda mu rozumíte.

Správný postup řešení najdete například na stránkách trenujnacermat.cz. Nebo můžete o vysvětlení postupu požádat AI.

Nezapomeňte si také ověřit i to, zda skutečně rozumíte úloze, u které jste měli správný výsledek.

Klíčové je rovněž naučit se pořádně číst zadání, v tom může opět pomoci rodič, kamarád či lektor. U mladších dětí to asi musí být vždy někdo další, i deváťákovi ale pomůže víc očí.

Jak v matematice, tak v češtině je zadání klíčové. Zejména ve spěchu má člověk tendenci přeskakovat, číst co nejrychleji – toho se ale u přijímaček musíte vyvarovat.

Soustřeďte se proto nyní na to, abyste si pomalu přečetli všechno, co patří k zadání úlohy. Často je tam ďábel skrytý v detailu.

V matematice se například běžně vyskytují úlohy, v nichž máte vybrat jedno z číselných řešení. Jenže když si je spočítáte, zjistíte, že nesedí ani jedno z nich. Co se stalo? V zadání jste přehlédli zdánlivě nedůležitý řádek: „Výsledek je zaokrouhlen na celá čísla.“

Totéž platí i v češtině, kde se výrazně víc bodů získává za práci s textem, kde je pochopení zadání klíčové.

Mnohdy může být dokonce efektivnější přečíst si nejprve zadání úlohy a pak samotný text, ke kterému se zadání vztahuje, protože jinak si text zřejmě budete číst dvakrát a ztratíte vzácný čas. Právě tuto metodu si nyní můžete ještě prozkoušet.

Neobávejte se zároveň toho, že byste se v rámci práce s textem museli učit pojmy jako personifikace či anafora, i když tam velmi pravděpodobně bude pasáž, která něco takového může obsahovat.

Vy k tomu ale dostanete vysvětlivku, na jejímž základě je budete hledat. Vždy je lepší si texty raději přečíst víckrát a klidně si i něco podtrhávat.

To je další důležitá rada: naučte se dobře pracovat se záznamovými archy i se samotnými sešity se zadáním. Do nich si totiž můžete cokoliv poznamenávat, barevně si tam podtrhávat, zapisovat si mezivýsledky – a to všechno může být velká pomoc.

Zároveň si v nich můžete postupně odškrtávat, které úlohy už máte hotové a u kterých jste na řešení nepřišli. Neměli byste totiž posléze ztrácet čas listováním a hledáním, co máte teď dělat, když jste už všechno prošli, něco vypočítali, ale v něčem se posunuli třeba jen částečně.

A pozor: i částečný výsledek, respektive třeba vyloučení nějaké možnosti, i když nakonec budete muset hádat, vám může přinést nějaké body. Například když víte, že ze čtyř variant je A určitě špatně, a nakonec hádáte, volíte jen mezi třemi zbylými možnostmi. Budete tak mít trochu větší šanci, že se trefíte.

Vyřešené úlohy si naopak hned zapisujte do záznamového archu, ne až nakonec.

To vše si nyní doma v klidu vyzkoušejte, včetně správného zápisu. Zní to banálně, ale může vám to nakonec přinést pěkných pár bodů navíc.

A poslední rada – druhý test bude hodně podobný tomu prvnímu – deváťáci mezi nimi budou mít ještě cenný víkend, ti mladší jen odpoledne. Počítá se vždy lepší výsledek (u každého předmětu).

Převzato z Deníku N

Zpět na: Oznámení

© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz