Logo Ústecký kraj

Přirozenou nevýhodou demokracie je, že těm, kdo to s ní myslí poctivě, nesmírně svazuje ruce, zatímco těm, kteří ji neberou vážně, umožňuje téměř vše. V. Havel

Klima školy 2025 - pohled rodičů

28.10.2025 751 Mgr. Bc. Marcela Řeháková

Klima školy 2025 - pohled rodičů

V září 2025 proběhlo na Gymnáziu Teplice dotazníkové šetření Klima školy, které mapovalo, jak žáci, učitelé i  rodiče vnímají prostředí školy, vztahy, komunikaci a celkovou spokojenost se vzděláváním svých dětí. Nyní přinášíme pohled rodičů. Dotazníku se zúčastnilo 169 rodičů žáků. Rodiče primy a kvint se šetření nezúčastnili.

Je třeba zdůraznit, že vzorek respondentů je poměrně malý, a proto mají výsledky pouze orientační vypovídací hodnotu.

Rodiče hodnotí klima školy převážně pozitivně. Celkový vážený průměr všech oblastí činí 74 %, což ukazuje na důvěru rodičů ve školu, učitele i vedení.

Oblast hodnocení:

  • Komplexní hodnocení (celkový dojem): 77,3 % - celková spokojenost rodičů
  • Komunikace a vztahy: 74,6 % - velmi dobré vztahy a komunikace se školou
  • Lidé (učitelé, zaměstnanci): 72,9 % - odbornost a vstřícnost pedagogů
  • Prostředí a materiální zázemí: 70,3 % - kvalitní prostředí školy a její prostory
  • Výuka, příprava, hodnocení: 68,5 % - převážně pozitivní, ale s prostorem ke zlepšení
  • Systém, pravidla, hodnoty: 64,4 % - nejnižší hodnocení – potřeba větší jednotnosti a srozumitelnosti pravidel.

 

                           

Co rodiče oceňují

  • jedinečné prostředí školy – Biopark a Beuronská kaple (94 %),
  • kvalitní komunikaci mezi školou a rodiči (87 %),
  • vztah k třídním učitelům – většina rodičů vnímá spolupráci jako velmi dobrou (86 %),
  • širokou nabídku volitelných předmětů, projektů a zahraničních výjezdů,
  • profesionální přístup a odbornost učitelů.

Kde rodiče vidí prostor ke zlepšení

  • větší respekt k individuálnímu tempu žáků,
  • zajištění rovného přístupu k všem studentům,
  • silnější spolupráce mezi učiteli,
  • modernější přístupy ve výuce a menší tlak na výkon,
  • zlepšení materiálního zázemí a odpočinkových prostor pro žáky.

Rozdíly mezi třídami

Z porovnání tříd vyplývají výrazné rozdíly ve spokojenosti:

Nejlépe hodnocené třídy:

  • 7.G (2027 G) – 83,9 %
  • 6.G (2028 G) – 80,7 %
  • 8.A a 8.C (2026 A, 2026 C) – shodně 79,4 %

Nejhůře hodnocené třídy:

  • 8.G (2026 G) – 49,4 %
  • 8.B (2026 B) – 60,2 %
  • 6.A (2028 A) – 62,4 %

Tyto rozdíly ukazují, že klima školy není ve všech třídách stejné a některé kolektivy by bylo vhodné více podpořit zejména v oblasti komunikace a vztahů mezi učiteli, žáky a rodiči.

Validita dat

Výsledky je nutné chápat s určitou opatrností. U starších ročníků (zejména u maturitních tříd) byl počet rodičů, kteří dotazník vyplnili, nízký. Z tohoto důvodu nemají data plnou vypovídací hodnotu – odrážejí spíše postoje aktivnější části rodičovské veřejnosti než názory všech.
I tak ale výsledky poskytují důležitou zpětnou vazbu a inspiraci pro další rozvoj školy.

Za vyplnění dotazníku všem rodičům děkuji.

M. Řeháková

Zpět na: Zprávy

© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz