Praha, 8. prosince 2022 - Chování učitele na sociálních sítích, změna sexuální identity žáka či využívání technologií ve výuce. To jsou příklady témat v novém etickém kodexu pro učitele, který má dát ředitelům a učitelům návod, jak se k současným výzvám postavit ve škole. Výsledná podoba kodexu je kompromisem připomínek více než desítky organizací, které se na jeho tvorbě podílely.
Jde o dokument bez právní síly, nicméně má být vodítkem pro jednání učitelů.
1. Učitel vytváří prostředí, ve kterém se každé dítě cítí bezpečně
Dítě se cítí ve školním prostředí jistě a nebojí se vyjádřit. Učitel dává žákovi možnost prožívat školní prostředí jako dobré a spravedlivé.
2. Učitel přijímá spoluodpovědnost za sebe a svět, v němž žije, a vede k tomu i své žáky
Žáci a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním občanem odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Učitel i žák tak podporují demokratickou kulturu ve škole.
3. Učitel uznává své kolegy a jejich profesní sebepojetí. Svoji výuku průběžně podrobuje reflexi a sdílí zkušenosti s ostatními kolegy
Učitel se nechává inspirovat činností svých kolegů a pomáhá jim ve všech fázích profesního rozvoje.
4. Učitel respektuje práva rodičů a zákonných zástupců žáka, vnímá je jako partnery a naslouchá jim
Učitel si umí nastavit hranice profesní autonomie a zdůvodnit svá rozhodnutí sobě, žákům i rodičům. S ohledem na soukromí a bezpečí žáka zachází eticky s údaji o něm i jeho rodině.
5. Učitel je vnímavý ke kulturním a sociálním rozdílům společenství, v němž působí
Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.
6. Učitel kontinuálně usiluje o rozvoj své profesní odbornosti v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky
Učitel vědomě vytváří prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.
7. Učitel připravuje děti na život ve stále se měnícím světě a soustavně zvyšuje jejich digitální kompetence
Učitel klade důraz na etické chování v digitálním prostředí, jde příkladem a dodržuje profesní standardy i v online světě.
8. Učitel pracuje udržitelně, a to s ohledem na své vlastní síly i životní prostředí
Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby.
9. Učitel nezneužívá svého postavení a nevystupuje vůči žákům z pozice moci
Učitel se všemi účastníky vzdělávacího procesu jedná slušně, s pokorou a s vědomím lidské důstojnosti všech zúčastněných. Je si vědom, že jakékoliv sexuální či erotické vztahy mezi učiteli a žáky jsou nepřípustné.
10. Učitel propojuje vzdělávání ve škole s volnočasovými zájmy žáka
Učitel aktivně hledá příležitosti, jak využít znalostí a dovedností, jež žáci získali při mimoškolních aktivitách. Vhodně na ně ve výuce navazuje a zamýšlí se,jak je zužitkovat pro naplnění vzdělávacích cílů.
___________________________________________________________________
Preambule
Tento etický kodex je určen pro učitele středních škol. Jeho smyslem je stanovit etické standardy pro jejich jednání. Právě učitelé středních škol jsou těmi, kdo vychovávají naší budoucí elitu ve věku, kdy si formuje své mnohdy celoživotní postoje a názory a kdy je dobrá příležitost pozitivně je ovlivnit. Přitom je třeba mít na paměti, že nejúčinnější výchova je výchova vlastním vzorem. Proto je důležité, aby učitelé svým žákům vzorem byli, a to hlavně po stránce morální.
1. Odpovědnost za vzdělávání
Učitelé jsou nositeli vzdělání. Nesou odpovědnost za předávání vzdělanosti nastupujícím generacím. Přitom musí dbát na dodržování následujících pravidel:
2. Odpovědnost vůči žákům
Učitelé pracují s mladými lidmi, jejichž osobnost se právě formuje. Z toho důvodu mají vysokou odpovědnost za jejich budoucí vývoj. Je proto třeba dbát těchto zásad:
3. Odpovědnost k rodičům
Rodina je pro učitele důležitým partnerem na cestě ke společnému cíli – úspěšné výchově žáka. Proto je třeba s ní účinně spolupracovat:
4. Vztah ke kolegům
Celý učitelský sbor musí být vyváženým kolektivem spolupracujícím v zájmu žáků:
5. Vztah ke škole
Škola je pro učitele zázemím, které mu poskytuje prostor pro jeho práci a které si on sám musí chránit:
6. Vztah ke společnosti
Škola je důležitou součástí obce, regionu a státu. Proto učitel musí dbát i na budování pozitivního vztahu žáků a školy ke společnosti.
7. Odpovědnost k sobě a k povolání
Učitel si musí zachovávat sebeúctu, sebekontrolu a dělat čest svému povolání:
8. Diskrétnost
Zásady pro práci s informacemi:
Bergman 2008
V úterý 10. září 2024 proběhla imatrikulace 1.A.
RNDr. Zdeněk Bergman
10.09.2024 18:42
© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz