Když bylo Gymnáziu Teplice 60 let, připravila hlavní školní kronikářka PhDr. Valerie Škodová výtah z kroniky, který mapuje posledních deset let života školy.
Od počátku 90. let prošla škola mnoha zásadními změnami. Na první pohled viditelné jsou proměny areálu školy, jehož majitelem je od roku 2001 Ústecký kraj, zastupovaný Gymnáziem Teplice. Přeměna čtyřletého gymnázia na víceleté (od školního roku 1996/7 studium prodlouženo ze sedmiletého na osmileté) byla umožněna mj. i prostorovým rozšířením na tři budovy (A = historická budova z roku 1904, B = bývalý klášter boromejek s kaplí, C = původně základní škola). Od roku 2000 jsou všechny tři budovy propojeny nadzemní zastřešenou lávkou přes Alejní ulici. Zejména během 90. let areál prošel velkorysými opravami střech, fasád, dvorů, zahrad a hřišť a byl připojen na dálkový teplovod. V současné době se pozornost soustřeďuje spíše na modernizaci vnitřních prostor všech školních budov. Zřízeny byly odborné laboratoře, specializované učebny výpočetní techniky, výtvarné či hudební výchovy a jiných předmětů, v části areálu proběhly výměny podlah a instalace nového osvětlení, zásadní přestavba toalet, zařizování kabinetů, zbudováno bylo školní hřiště na míčové hry. Naprosto se změnil vzhled podzemního podlaží hlavní budovy, kde vznikly dostatečně prostorné šatny, školní bufet, posilovna a technické zázemí školy. Pouze omezené finanční prostředky limitují uskutečnění všech plánů na další proměny školního areálu nebo rychlejší vybavování učeben novým nábytkem a další technikou. Studentům i zaměstnancům školy začaly sloužit prodejna školních potřeb s kopírkou, rozsáhlá knihovna se studovnou, prodejna občerstvení s posezením, posilovna, k dispozici je bezplatný přístup na internet. Škola pronajímá své prostory pro pořádání kurzů, cvičení a jiných akcí.
Nový, přívětivější vzhled školy koresponduje se změnami v koncepci školního vyučování, ve školním řádu a celkové atmosféře ve škole, ve složení učitelského sboru i ve studijních možnostech a aktivitách studentů.
V první polovině 90. let se škola pokusila alespoň zčásti realizovat novou koncepci výuky, zaměřenou na motivování studentů k vyšším výkonům. Cestou k tomu mělo být zařazování žáků do zvláštních studijních skupin podle jejich úspěšnosti v jednotlivých předmětech. V každém dalším klasifikačním období se nejúspěšnější nebo nejslabší žáci posouvali do výkonnostně lepší nebo slabší skupiny. S organizačně složitým způsobem rozřazování žáků byl spojen i komplikovaný systém hodnocení umožňující jejich srovnávání, na konci klasifikačního období pak vyjádřený klasickou stupnicí známek. V každé výkonnostní skupině vyučující uplatňovali specifické vyučovací metody přiměřené možnostem studentů. Očekávaný efekt v podobě většího studijního zaujetí a „boje“ o vyšší pozici v pořadí žáků se však dostavil pouze zčásti, proto škola postupně ustoupila od nejvýraznějších rysů reformy. Do dalších let si uchovala pouze některé principy – ve většině předmětů jsou počínaje sextou vyčleněny studijní skupiny pro talentované žáky z ročníku, kteří projevují o obor zvláštní zájem. Podle možností jsou žáci rozřazováni podle výkonnosti i na výuku cizích jazyků. Zaměření studentů vychází vstříc rovněž široká nabídka volitelných i nepovinných předmětů, organizování sportovních či odborných kurzů a exkurzí, příprava žáků na předmětové soutěže a konference na národní i mezinárodní úrovni, uskutečňování výměnných pobytů a spolupráce s partnerskými školami v jiných zemích (např. Nykøbing v Dánsku nebo Freital v Německu).
S přijetím nového školského zákona, platného od roku 2005, učitelský sbor začal připravovat školní vzdělávací program, závazný pro primy od školního roku 2007/8. Již od konce 90. let se škola aktivně podílí na testování budoucích státních maturit a využívá i dalších možností srovnávacího testování znalostí žáků.
V roce 2005 byla zřízena Školská rada Gymnázia Teplice, první volby do ní proběhly v listopadu téhož roku. Prostřednictvím jejích členů mají v Radě zastoupení rodiče a studenti, pedagogové i zřizovatel školy. Rada se zabývá návrhy k řešení aktuálních záležitostí spojených s chodem školy. Od školního roku 2000/1 působí na škole také studentský Parlament Gymnázia Teplice, do nějž jsou každoročně voleni zástupci ze všech tříd. Úkolem parlamentu je napomáhat řešení problémů ve vztazích mezi studenty a školou a předkládat vedení studentské návrhy.
Na přelomu tisíciletí došlo k výrazné obměně a omlazení pedagogického sboru, což spolu s liberalizací školního řádu přispělo k nastolení volnější a vůči žákům vstřícnější atmosféry školy. Ve vedení i nadále zůstává ředitel RNDr. Zdeněk Bergman (od roku 1992), funkce zástupců ředitele vykonávali Mgr. Ivana Míková (1990 – 2002), Mgr. Oldřich Trejtnar (1994 – 2001), Mgr. Bohumil Fišer (od 1994 dosud) a RNDr. Věra Ševčíková (od 2002 dosud). Stálé zaměstnance školy doplňuje také řada zahraničních kolegů, z nichž dlouhodoběji na škole působili nebo působí např. učitelé a lektoři anglického jazyka Louise Colton (od 2004 dosud), Peter Mitchell (1992 – 1995) a Josue N´Doyi (1995 – 1999) a nebo lektor německého jazyka Johann Russ (1993 – 1994). Také v seznamu studentů výrazně přibylo jmen cizích státních příslušníků, kteří na naší škole studovali krátkodobě nebo absolvovali celé studium.
Škola se ve své činnosti zaměřuje rovněž na budování novodobých tradic. Patří k nim zejména publikačně-informační činnost, kulturní a sportovní akce a slavnostní shromáždění.
Nejvýznamnějším a nejpohotovějším způsobem informování veřejnosti o dění ve škole je vytvoření stránek www.gymtce.cz, které nabízejí široký okruh informací o všech oblastech života školy a jsou průběžně aktualizovány. Významnou příležitostí informovat uchazeče o studium a jejich rodiče o chodu školy představuje pravidelné vyhlašování Dne otevřených dveří, který zájemcům dává možnost osobně navštívit všechny prostory celého areálu. Samozřejmostí je organizování Informativních odpolední s rodiči, která se konají dvakrát ročně.
Již od počátku 90. let škola vydává každoročně tištěnou Ročenku o průběhu uplynulého školního roku s množstvím statistických údajů i článků z pera učitelů a studentů. Další pravidelnou publikací je Průvodce školou s informacemi pro následující školní rok. Kromě toho škola vydává příležitostné publikace a sborníky (např. k 50. a 60. výročí českého gymnázia v Teplicích, k výstavám, koncertům apod.). Nejrozsáhlejší publikací dosud byla kniha vzpomínek prvního ředitele českého gymnázia Josef Běhounka Můj život.
Gymnázium pořádalo množství kulturních akcí. Byly to především koncerty současných i bývalých studentů i profesorů a také řada zajímavých výstav nejrůznějšího tematického zaměření, instalovaných v aule školy nebo v nově zřízených výstavních prostorách v přízemí hlavní budovy.
Ojedinělý rozsah i charakter měl projektový týden na jaře 2006, propagující úsilí o záchranu historicky cenné beuronské kaple v areálu školy. Neúnavný organizátor akce, nedávný absolvent gymnázia Jakub Mráček, dokázal zajistit bohatou náplň celého týdne. Podařilo se mu nadchnout a vtáhnout do projektu všechny studenty i širokou veřejnost. Svým úsilím navázal na obdobnou snahu první propagátorky kaple, rovněž bývalé studentky Lenky Sádlové–Burgerové, z poloviny 90. let.
Příležitostné akce pomáhají zviditelňovat školu na veřejnosti, avšak skutečný základ tradic školy představují pravidelně pořádané slavnosti, které provázejí život studentů i učitelů již řadu let. Školní rok pravidelně začíná pro „nováčky“ slavnostní imatrikulací v aule školy, pro starší studenty koncertem nebo divadelním představením. Poslední den vyučování před vánočními prázdninami je zase neoddělitelně spojen s Akademií, pro kterou si studenti sami připravují náplň. Také u příležitosti předávání pololetního vysvědčení bývá zvláštní kulturní program. Dosud nejoriginálnějším a nejúspěšnějším bylo hudebně-taneční představení La Corrida de Toros, které složil a se svými spolužáky i pedagogy nastudoval tehdejší student gymnázia Jan Zástěra v roce 2003. Obvykle posledním velkým shromážděním v průběhu školního roku bývá předávání maturitních vysvědčení v aule školy za přítomnosti studentů, pedagogů a rodičů.
K tradičně pořádaným akcím školy patří rovněž návštěvy dalších kulturních představení, organizování Sportovního dne a školních exkurzí.
K založení jakési „tradice“ oslav významných výročí našeho vzdělávacího ústavu přispěl sám plynoucí čas, který umožnil v roce 1995 připomenout si slavnostním historizujícím průvodem studentů a učitelů 50 let existence českého gymnázia v Teplicích. Obsahem třídenních oslav byla i setkání absolventů, studentská akademie a ples. Rok 2004 přinesl 100. výročí zahájení provozu v budově A dnešního Gymnázia Teplice, tehdy Státní reálné školy. Toto jubileum si škola připomněla uspořádáním výstavy v prostorách školy a setkáním s bývalými kolegy. Dosud poslední takovouto akcí bylo v roce 2005 vzpomenutí 60. výročí působení českého gymnázia ve městě, které se stejným úspěchem jako před lety zopakovalo nápad s kostýmovaným průvodem studentů. Další součástí oslav bylo setkání pedagogů gymnázia s bývalými kolegy a významnými absolventy. Shromáždění navštívili jako oficiální hosté například „legenda“ mezi kantory prof. Josef Lagner, z absolventů pak textařka Jiřina Fikejzová, dále bývalý mluvčí prezidenta republiky Martin Krafl, někdejší oficiální fotograf prezidentské kanceláře Štěpán Hon, redaktor České televize Vladimír Kořen, výtvarník Michal Pěchouček nebo básnířka Svatava Antošová.
Vedle akcí pořádaných především pedagogy školy rozvíjeli v uplynulém období bezpočet vlastních tradičních aktivit také studenti. Některé z nich se samy vyčerpaly s měnící se dobou a postupně dozněly, jiné opět po čase ožívají. K prvně jmenované skupině patří například pořádání studentských Majáles spojených s volbou „krále“ či provozování studentského „Rádia Šumák“, do kategorie opakovaně ožívajících projektů je možné řadit například vydávání třídních či školních časopisů různých názvů (v poslední době i v elektronické podobě). Stále oblíbené mezi studenty je Poslední zvonění, pro něž ovšem mají pedagogové zpravidla podstatně méně pochopení.
Mimořádně cenné jsou též humanitární činnosti, do nichž se mnoho studentů dobrovolně zapojuje. Na škole v posledních letech působí Dobrovolnické centrum, které se zaměřuje především na spolupráci s Dětským domovem v Krupce, s Arkádií, dětským stacionářem nebo školkami, studenti gymnázia finančně podporují v rámci Adopce na dálku školní docházku chlapce z Ugandy, pomáhají organizačně zabezpečovat řadu humanitárních sbírek.
Pro školu jsou samozřejmě nejcennější aktivity žáků zaměřené studijně, ať už jde o účast v nepřeberném množství soutěží a projektů, o nichž je možné se dočíst ve školních ročenkách i na www-stránkách, nebo „pouhé“ úspěšné studium korunované výbornými výsledky u maturity a přijetím na vysokou školu.
Valerie Škodová, 2006
© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz