Logo Ústecký kraj

Ne ze souhlasu, ale z pochybností se rodí pokrok. Komenský

Vize školy

„Myslet svobodně, jednat odpovědně.“

Z hlasování mezi učiteli a žáky Gymnázia Teplice, které proběhlo v dubnu 2025, vzešlo mottto školy jako výraz hodnot, na kterých chceme společně stavět náš školní život a který se stává naší společnou vizí.

Věříme, že škola má být prostředím, kde se rozvíjí svobodné myšlení – kritické, tvořivé, otevřené a odvážné. Zároveň však víme, že skutečná svoboda není možná bez odpovědnosti – za vlastní rozhodnutí, za vztahy s druhými, za dopad toho, co děláme nebo říkáme.

Chceme vychovávat mladé lidi, kteří umí klást otázky, přemýšlet v souvislostech a hledat vlastní cestu, ale zároveň dokážou nést důsledky svého jednání a respektovat druhé. Právě propojení svobody a odpovědnosti považujeme za základ občanské zralosti i lidské důstojnosti.

Naším cílem je být školou, která studentům nejen předává rozsáhlé vědomosti, jež jsou výsledkem dlouholetého vývoje lidstva, ale také formuje hodnotový systém založený na principech humanismu a demokracie. Usilujeme o to, aby mladí lidé rozvíjeli zdravý vztah ke společnosti, k rodině, k vlasti, k domovu, k cizím kulturám, k autoritám i k těm, kteří stojí na okraji společnosti. Zároveň klademe důraz na hodnoty, jako jsou svoboda, tolerance a solidarita.

Vzdělávání na naší škole je postaveno na rovnováze mezi aktivní, tvůrčí a podnětnou činností a tradičními formami učení, jako je pamětné osvojování znalostí, soustředěné naslouchání nebo zkoušení. Tyto aktivity přispívají k rozvoji důležitých vlastností, jako je smysl pro přesnost, odpovědnost, disciplína a vytrvalost.

Tato vize nás vede k tomu, abychom vytvářeli prostředí, které inspiruje, rozvíjí a připravuje mladé lidi na jejich roli ve společnosti.

 

Profil absolventa

Naše škola se neustále vyvíjí – a s ní i představa o tom, jaké kompetence a hodnoty by si měli naši studenti odnést do dalšího života. Proto jsme v dubnu 2025 aktualizovali Profil absolventa, který nově vyjadřuje nejen akademické nároky, ale i důraz na osobnostní růst, společenskou odpovědnost a schopnost orientovat se v měnícím se světě.

Profil absolventa je nyní členěn do čtyř hlavních oblastí, o kterých si myslíme, že nejlépe vystihují podstatné cíle středoškolského vzdělávání a klíčové kompetence, které by si naši studenti měli odnést do dalšího života:

1. Akademické kompetence a dovednosti

  • Má pevné základy v přírodních, humanitních i společenských vědách a je schopen kriticky přemýšlet o jejich propojení.
  • Dokáže analyzovat a interpretovat informace, tvořit vlastní názory a obhajovat je na základě argumentů.
  • Ovládá anglický jazyk na vysoké úrovni (min. B2) a je schopen se dorozumět v mezinárodním prostředí.
  • Druhý cizí jazyk ovládá na úrovni B1.
  • Umí efektivně pracovat s digitálními technologiemi.
  • Ovládá principy mediální gramotnosti a chápe rizika dezinformací.

2. Osobnostní a sociální rozvoj

  • Je samostatný, zodpovědný a motivovaný k celoživotnímu vzdělávání.
  • Má dobře rozvinuté komunikační a prezentační dovednosti a je schopen spolupracovat v týmu.
  • Respektuje etické hodnoty, chová se férově a jedná s úctou k druhým.
  • Zvládá stres a umí pracovat s emocemi, což mu umožňuje čelit výzvám s vyrovnaností a odolností.
  • Buduje a udržuje zdravé vztahy.
  • Je empatický k druhým a snaží se svému okolí porozumět.

3. Vztah ke společnosti a okolnímu světu

  • Má přehled o aktuálním dění, chápe globální souvislosti a orientuje se v otázkách udržitelného rozvoje. Je schopen globálně přemýšlet a lokálně jednat.
  • Je slušný a respektující.
  • Je tolerantní a otevřený vůči různým kulturám, názorům a způsobům myšlení.
  • Aktivně se zapojuje do občanského a komunitního života, projevuje odpovědnost vůči svému okolí.
  • Vnímá hodnotu bezpečného a podporujícího prostředí a sám přispívá k pozitivní atmosféře ve společnosti, je proaktivní.

4. Sebepoznání a osobní růst

  • Zná své silné stránky i limity a umí s nimi pracovat. Aktivně usiluje o svůj osobní rozvoj a vzdělání.
  • Má zodpovědný přístup k vlastnímu zdraví – fyzickému i duševnímu. Chápe význam prevence stresu a umí si udržet rovnováhu mezi povinnostmi a osobním životem.
  • Je schopen se adaptovat na nové situace a učit se z vlastních zkušeností i chyb, je schopen sebereflexe.
  • Dokáže hledat řešení problémů, ať už v osobním životě či studiu.

Každá ze čtyř klíčových oblastí je dále rozpracována do konkrétních dovedností, postojů a schopností, které považujeme za důležité. Chceme, aby náš profil absolventa co nejlépe odrážel skutečné směřování výuky i výchovy na naší škole.

Tento profil vymezuje ideální podobu absolventa Gymnázia Teplice, jakou dlouhodobě usilujeme rozvíjet prostřednictvím výuky, výchovy i školního prostředí.

 

Marcela Řeháková: Koncepce rozvoje školy

Fotogalerie

Velvyslanec Izraele

Velvyslanec Izraele

8 fotek

10. listopadu 2025 navštívil GT velvyslanec Izraele Amir Weissbrod.

RNDr. Zdeněk Bergman
10.11.2025 15:02

Všechny galerie

© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz