Seminární práce je pro všechny septimány povinnou ročníkovou prací. Její odevzdání a hodnocení lepší než nedostatečné je podmínkou klasifikace a tedy vstupenkou do oktávy.
Každý student septimy musí nahlásit jednu práci, která je hodnocená jako povinná. Vytvořit jich tedy může víc.
Existuje společný minimální standard v následujících oblastech:
Nad rámec společného minimálního standardu konkrétní pravidla stanovuje vedoucí práce (obvykle vyučující vašeho semináře). Nejčastěji jde o termín odevzdání, množství zdrojů, upřesnění citační normy.
Uvedené termíny jsou doporučené; konkrétní požadavky určuje vedoucí práce. Uvádíme je zde také pro představu, v jaké fázi práce byste měli v nejhorším případě být.
30. 9. Založený on-line wordovský dokument, učitel ho má nasdílený
3. 11. Definovaný cíl práce, sepsaná osnova (z nadpisů, do které budete dále psát)
30. 11. Napsaný úvod a část teoretické části, postavená na citaci literatury
15. 12. 3 normostrany textu
15. 1. 6 normostran textu, citace 4 solidních zdrojů
Seznam témat zadaných prací ve školním roce 2025/2026 (práce zapisuje učitel)
Minimální standard prací
Zdroje:
Práce má vycházet z dostatečného množství pramenů, které umožní problém nazírat z vícero hledisek. Množství a kvalitu zdrojů hodnotí vedoucí práce; jejich nedostatečnost je důvodem k nepřijetí práce a vrácení k přepracování.
Citační norma:
V souladu s požadavky SOČ užíváme ČSN ISO 690, a to ve dvou konkrétních stylech (vybere vyučující):
Struktura práce:
S respektem k odlišnosti oborů nestanovujeme jednotnou strukturu. Hodnotícím kritériem ale je, zda je práce dostatečně (pokud možno co nejvíc) strukturovaná.
Rozsah:
Rozsah je 15 000 až 45 000 znaků včetně mezer. Rozsah SOČ je vyšší (36 až 54 000 znaků).
Bodová škála pro známky
| Dolní hranice | Horní hranice | Známka |
|---|---|---|
| 20 | 22 | 1 |
| 17 | 19,5 | 2 |
| 13 | 16,5 | 3 |
| 8 | 12,5 | 4 |
| 0 | 7,5 | 5 |
Struktura hodnocení
Hodnocení má pevně danou strukturu. Učitel může žádat ústní obhajobu práce (formu stanovuje vedoucí), její nesplnění znamená neklasifikaci práce.
| Formální stránka | Maximum | Obsahová stránka | Maximum |
|---|---|---|---|
| Rozsah | 2 | Terminologie | 2 |
| Struktura | 3 | Tvůrčí zpracování | 5 |
| Citace zdrojů | 1 | Náročnost | 3 |
| Grafická úprava, pravopis | 3 | Splnění cíle | 3 |
Text práce má být v cloudu (OneDrive)
Studenti nepoužívají žádné šablony. Vytvoří si dokument v on-line verzi Wordu na školním OneDrivu (po dohodě s učitelem variantně stránku v Poznámkovém bloku v Teams) a učiteli ho nasdílí, aby do něj viděl a mohl ho komentovat.
Text má být prostý veškerého formátování, titulní stránky, obsahu, záhlaví apod.
Možné je psát:
Obrázky, grafy, fotografie si mají ukládat do separátní složky.
Na jaře (konec března až polovina dubna) bude mít každá třída dvouhodinovou dílnu, během které čistý text přetavíme do výsledné práce
Přednáška ke zdrojům a jejich citacím
Přednáška o tvorbě a zpracování dat z dotazníku
Videomanuál pro vložení práce do šablony a její formátování
| Školní rok | Seznam prací | Repozitář |
|---|---|---|
| 2024/2025 | seznam | práce |
| 2023/2024 | seznam | práce |
| 2022/2023 | seznam | práce |
| 2021/2022 | seznam | práce |
Pro představu, jak může dobrá práce vypadat, dáváme k dispozici několik seminárek z minulých let.
Ondřej Foršt, Michal Vacek, 2017: Křivka na povrhu koule se zadanými parametry
Práce získala 10. místo v celostátním kole přehlídky SOČ.
Ondřej Veselý, 2018: Preparační řada sloučenin mědi
Autor zpracoval a předložil vynikající práci, která přehledným, srozumitelným a přitom komplexním způsobem prezentuje problematiku přípravy sloučenin mědi ve školní laboratoři, a to včetně rovnic a výpočtů. Zvlášť chci ocenit: Označení jednotlivých kroků ve schématu, strukturu práce, velké množství rozličných, vždy však důvěryhodných zdrojů, tabulku s přehledem výtěžnosti. Za slabší místa považuji několik málo chyb ve formátování (řádkování, neužití pevné mezery), necitování všech použitých zdrojů v závěrečném přehledu, nejasný zdroj grafu rozpustnosti. Na celkové výborné úrovni práce to neubírá.
Adam Novák, 2020: Migrační krize v EU mezi lety 2013 a 2018
Autor předložil výborně zpracovanou, čtivou a promyšlenou práci. Zvlášť oceňuji konstrukci dotazníku, jeho vyhodnocení a práci se zdroji. Protože ji navrhuji k účasti na přehlídce SOČ, zdůrazním chyby, kterých by se práce měla vyvarovat. 1) Typografie, úprava: Na mnoha místech (např. na str. 8, 13, 23, ale i jinde) má základní text různé styly. Před jednopísmennými předložkami nejsou pevné mezery. Praktická část a zdroje by měla začít na nové straně. 2) Gramatika: hrubá chyba na str. 8 (vyplívá), v oddílu 2.2.1.1. otázka velkých písmen. 3) Struktura: v kapitolách 2.1.2.3. a 2.1.2.4 jen odkazuje jinam. Kapitolu 2.2.3 je třeba více členit. 4) Citace: Internetové zdroje jsou špatně citovány. Několik doporučení a směrů rozvoje: I) Grafy znázorňující vytížení jednotlivých migračních tras by stálo za to překrýv, případně do grafu pro každou trasu přidat kumulativní počty. II) Práci by oživily mapy. III) Praktickou část by stálo za to více teoreticky zdůvodnit (Rosling, Kahneman, Tversky, Thaler). V té souvislosti se autor musí zamyslet, zda práci nepřihlásit např. do oboru behaviorálních věd.
Alina Mamedova, 2019: Syntéza a charakterizace ethyladipátu
Autorka předložila vynikající práci. Přestože se jednalo o relativně rutinní přípravu esteru, v teoretické i praktické rovině práce pro autorku znamenala příležitost k hlubšímu porozumění tématu v širokých souvislostech. Práce je cenná detailním rozborem struktury syntetizované látky, reakčních mechanismů i výstupů analytických metod. Práci je možné vytknout jen vyložené drobnosti (např. systematická absence mezery před symbolem °C, jedna chybná koncovka na str. 10, opomenutí dolního indexu na str. 9); práce je prostá gramatických chyb. Pro účast na přehlídce SOČ bude třeba domyslet rozšíření ve smyslu přínosu práce.
Kateřina Panešová, 2020: Hausdorffova dimenze fraktálních množin
Práce získala 3. místo v celostátním kole přehlídky SOČ.
Záznam prezentace je na YouTube.
Jakub Valoušek, 2022: Domácí absorpční spektroskopie
Autor předložil výbornou práci. Ta může sloužit jako praktický návod pro sestrojení spektrometru ve viditelné oblasti. Autor stručně, přitom ale věcně a relevantně seznamuje čtenáře s principy metody i s praktickými aspekty konstrukce. Zvláště je třeba obecnit autorovu úspěšnou snahu zhodnotit přesnost měření a definovat, v čem je přínos takové práce. Její potenciál je v rozšíření inspiračního článku dr. Literáka, kterou autor též cituje. Právě práci se zdroji je třeba vyzdvihnout jako profesionální. Práce je s jedinou výjimkou zcela prosta gramatických chyb; nárazově se vyskytují drobné nebo formální vady (prohlášení obsahuje ženské koncovky, poděkování patří na jinou stránku, nové kapitoly by měly začínat na nové stránce aj.). Práci doporučuji k rozšíření a účasti na přehlídce SOČ.
Práce získala 2. místo v celostátním kole přehlídky SOČ.
Záznam prezentace je na YouTube.
Lukáš Kepl: Řecký film v období divné vlny
Práce získala 3. místo v celostátním kole přehlídky SOČ.
Do 21. září 2025 je čas najít mezi učiteli vedoucího své seminární práce. Učitel vás zapíše, zkontrolovat si to můžete tady.
11.09.2025 17:23 - Ing. Jakub Mráček
Podle individuálních pokynů vedoucích proběhlo (probíhá nebo proběhne) odevzdávání seminárních prací. Septimánům připomínáme web, kde najdou šablony, video s formátováním, pokyny apod. 3. března 2025 všichni elektronicky obdrží do školního e-mailu zpětnou vazbu.
12.02.2025 14:25 - Ing. Jakub Mráček
Všem (tedy i nepřihlášeným) seminaristům nabízíme v úterý 4. února 2025 večerní webinář s formátováním seminární práce. Stačí se v 19:30 připojit ke schůzce tímto odkazem.
04.02.2025 16:53 - Ing. Jakub Mráček
Septimánům nabízíme formátovací dílny: Během dvou hodin uděláme z textového polotovaru seminárku, jak má být. Můžete se podívat na záznam loňské dílny. Nabídneme…
20.01.2025 12:31 - Ing. Jakub Mráček
Zejména septimánům byl určen dvacetiminutový seminář k on-line verzi Wordu. V záznamu zjistíte, jak dokument založit, nasdílet, zapnout a vypnout režim revize, jak pracovat s komentáři a co do dokumentu zatím psát, respektive nepsat.
25.11.2021 12:51 - Ing. Jakub Mráček
Všem septimánům nabízím krátké zaškolení do práce v on-line verzi Wordu. Během 20 minut se naučíte pracovat s revizí změn, komentáři, osnovou i sdílením. Připojte se ve středu 24. listopadu 2021 v 15:00 na https://join.skype.com/B3904Oo2p1Of.
22.11.2021 14:37 - Ing. Jakub Mráček
Všichni septimání se seznámili s letošním úkolem: Napsat seminární práci a odprezentovat ji na studentské konferenci. Všechny informace, termíny, standardy i inspirace mají pohromadě na této webové stránce.
16.09.2021 11:24 - Ing. Jakub Mráček
10. listopadu 2025 navštívil GT velvyslanec Izraele Amir Weissbrod.
RNDr. Zdeněk Bergman
10.11.2025 15:02
© 2014 Gymnázium Teplice. Vytvořeno službou eSchool.cz